tirsdag, februar 19, 2008

Hvem er egentlig kristen?

Hva sier egentlig Bibelen om frelse, og hvem som er kristen? La oss ta en litt på evangeliet, som da betyr det glade / gode budsakp.

Johannes evangelium 1: 12
Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn,de som tror på hans navn.

Apostlenes gjerninger 2:21
Men hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.

Romerne 10: 9-10
For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst.


Efeserne:2:8-9
For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv.

Hva tror du om saken?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du er nå "god" da. Ja hvem er egentlig kristen. Jeg tror at det må være opp til en og hver hvem som betraktser seg som kristen, tror ikke en må bekjenne det for andre en seg selv og eventuelt for Gud. Hva som er nedtegnet i ord og tolkning av disse ordene, kan ingen sette seg til doms over annen en den som leser dem og hva han/hun tolker det som står. Du ver jo at jeg er ikke troende men har respekt for de som har tro. Kanskje jeg er troende på min måte, har jo lest igjennom biblen. Ha en fin dag Sara. Klem. <3

Tor Erik

Anonym sa...

kristen = kritus lik

Anonym sa...

ops = kristus lik :)

Unknown sa...

sant det :) det er jo derfor det heter kristus, hihi

Anonym sa...

En har jo god tid da hvist sitatet "Men hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst", Kan en da be om tilgivelse i den en skal dø?

Tor Erik

Anonym sa...

Poenget er vel ikke å bli troende i siste liten?? Gud vil jo at du skal ha himmelriket på jorden, mens du er her på jorden og lever. Han gir deg løfter om å overøse deg med sin godhet, og du skal ikke mangle noe i ditt liv. han gir deg "prikken over i'en" i ditt livet.

Anonym sa...

Høres jo bra ut med prikken over i`en da, men jeg har det så bra jeg bare kan ha det. Og synes det å leve her på jorden er bra alt jeg (en vet jo ikke når en skal dø – intern, Sara forstår). Men sitatet jeg refererte til var ikke avgitt med noe tidspunkt for når du må ta imot ”herren”, eller er det slik å forstå at vi som ikke har troen ennå ikke har like mye verdi som dere som har troen. Det er vel opptil meg og mitt forhold til gud som må være avgjørende. For dere tviler vel innimellom dere også, og har vel ikke alltid levd etter det som står i bibelen. Har jo vært inne på dette tema før.

Spørsmål til slutt, hvorfor være anonym, når en har meninger om saker/yttringer el. stå for det dere mener og vis ansikt.

Tor Erik

Anonym sa...

Til Sara, du vet at jeg liker å diskutere dette, ingen kritikk til deg, blir bare satt litt ut når anonyme skriver på blogger, det er jo lov, men jeg mister litt respekt for hva dem har å si. Du vet at jeg å respektere deg og din tro. Men vet ikke helt hva du mener om anonymitet, kan tenkes du vet hvem som er anonyme. Men blogg skal jo være fri ytring. Og jeg har prøvd å belyse mitt synspunkt. Ha en fin dag. Vi snakkes.

Klem fra

Tor Erik

Anonym sa...

Å ta i mot Jesus i sitt hjerte er ett tilbud, du kan si nei til det allt er frivillig.
det er ikke sikkert at man når å ta i mot Jesus i siste liten, hva ned plutselig f,eks død.

det er kunn de som er frelst som kommer til himmelen. det er ikke vi andre som dømmer alle må sjøl vite om dem er kristen

Lykke til

Anonym sa...

Hvis man i dette jordiske livet ikke VIL leve sammen med Jesus, hvorfor skal man da be om tilgivelse når man er i ferd med å dø? Ja for da må man jo leve sammen med Jesus i evigheten også.

Anonym sa...

Nå snakker vi, takk til anonym og Petra, for at dere ikke fordømmer meg umiddelbart. Det er ikke slik å forstå at bare en i tankene sier nå er jeg frelst el. nå er jeg kristen. En må jo tro på det også. Jeg har lest bibelen en gang og jeg leser i den innimellom for å finne det samme som andre hevder men finner det ikke. Har lest koranen som bygger på mye av det samme. (samme gud) men forskjelig profet osv. har lest hindistiske skrifter som jeg. Møter en prest i ny og ne. Som dere skjønner så opptar dette meg. MEN JEG TROR IKKE. Jeg bestriderikke ikke historisk at Jesus har levd, men jeg tror ikke på jomfrufødsel. osv. osv. Liker å snakke om dette. Ha en fin helg.

Klem

Tor Erik