fredag, november 25, 2011

By på deg selv, og tørr å le :D

Utrolig fascinerende med åpen folk. Folk som trør å dele av deg selv, by på seg selv, og ikke har noen sperrer på hva som bør sies. Sperrer har de jo sikkert, men i forhold til andre, så er de så mye mere åpne. Er raus med å dele av sine erfaringer og sine ting i livet. Ikke bare sine, men også av sine nærmeste. Det er en egenskap man kanskje kan lære seg. En egenskap man kan trene opp. Tror kanskje det kan komme av hvordan selvtillit man har.. Er ikke helt sikker på i hvilken retning jeg tror det går, men man må kanskje være ganske sikker på sin sak, før man trør å dele den med andre. Enkelte ting bør man kanskje ikke dele med alle da, eller bare med sine nærmeste, og de man betror seg til. Ja, enkelte ting kan vel holdes mellom husets fire vegger, men andre ting, sånn i kommunikasjon, så tror jeg det er en egenskap å kunne være del aktiv, og kunne gi av seg selv. Kanskje man ofte kan være redd for å ta for stor plass, eller er usikker i sin sak, eller ikke føler at man har så mye å vise til, som da gjør at man forblir mere taus, og heller spør ledende spørsmål, enn det å komme med en personlig utlegning. Spørsmålet er da om dette er en god eller mindre god egenskap, eller kanskje begge delene. En balanse i alt dette er kanskje det beste.

Noe som også fascinerer meg er evnen til å le. Det å snakke med en positiv tone, og le høylytt, ikke i negativ forstand, i folks nærvær, det er en positiv egenskap. Det er noe jeg vil lære meg. Har de seneste to dagene snakket med to personer. Den ene så utrolig energisk i toneleiet, den andre som deler raust av latter og glede. Det er to så fine ting. Jeg bare satt for meg selv å tenkte, det er sikkert bare å bestemme seg. Denne personen har sikkert like mye hverdags-stress som alle andre, bekymringer over penger, jobb, hjem, slektskap, you nake it, men allikevel så velger personen å være en munter person, som ler! Nå høres det kanskje ut som jeg aldri ler, men jeg tar meg ofte i at jeg ler stille. Det kommer ingen lyd når jeg ler. Men dette er kanskje også noe man kan lære seg opp til. Ikke det at jeg mener man skal sammenligne seg med andre mennesker, men hvis andre har en egenskap man gjerne vil ha, så er det vel bare positivt, og en del av egenutviklingen at man lærer seg og tilegner seg denne kunsten. En latter forlenger livet, heter det jo (fortsettelsen lyder: men Jesus gjør det evig), og det tror jeg på. Når man ler, løser man opp stemningen, man løser opp anspenthet i kroppen, man får tenke på noe annet, man frigjør vel endorfinerer, eller noe sånt bra.

Men latter kan være så mangt, det hørte jeg ett miniseminar om her om dagen. Men konklusjonen må vel være: le mer! le mot de kommende tider, heter det i ett bibelsitat. Kanskje ett råd vi kan ta med når vi våkner til en ny dag, er klar for en ny uke, eller åpner opp for en ny mørketid. Le masse, folkens! ;)

Ingen kommentarer: